Sunday, January 4, 2009

Läsvärt!

I går kväll läste jag de sista kapitlen i boken jag fick i julklapp av en snäll dam som jag hjälper.

Boken heter "Fågeln som vrider upp världen" och den är skriven av den japanske författaren Haruki Murakami. Boken är drygt 740 sidor lång men bli inte avskräckt nu! Den är mycket läsvärd och emellanåt kunde jag inte slita mig ifrån den! Den har getts ut i pocket av Nordstedts och finns bland annat att köpa hos Akademibokhandeln.

Den handlar om en kille vid namn Toru vars katt försvunnit. Kort därpå försvinner även Torus fru. Han träffar efter detta på en rad olika, mer eller mindre märkliga människor. Så småningom har Torus lugna tillvaro bytts ut mot total kaos och förvirring. Historien rör sig i ett gränsland mellan dröm och verklighet och många bisarra saker uppstår. Boken består av flera berättelser som vävs in i handlingen.

Nu citerar jag Sundsvalls Tidnings kommentar om boken: "...en förförisk labyrint: djärv, ambitiös och synnerligen mångskiktad"

Läs den! Läs den! Läs den!

Så fort det blivit vardag igen ska jag gå till bokhandeln och köpa flera böcker av denne författare!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Haruki_Murakami följ länken och läs mer om författaren och hans böcker!

No comments: