Monday, January 5, 2009

Brödbak igen


Nu har jag för ett par timmar sedan tvättat klart. Tanken var att jag skulle träffa min återfunna vän Cissiluren och ta en fika, hon tvingades tyvärr ställa in. I stället knallade jag ner på centrum och inhandlade mina favoritpiller; alvedon. Jag köpte lite saker på Konsum också och sedan en pizzamacka på äldsta pizzerian i den här förorten. Jag frågade pizzabagaren varför den tillhörande vitlöksdressingen är typ pistagegrön? Svaret jag fick var att det är färg, hmm??

Nu har jag käkat upp halva pizzamackan och ett päron till lunch. Det satt fint i kistan och i min ugn står det två formar med bröd på gräddning. Min kära farmor har bjudit på hembakat bröd, kakor, bullar osv under hela mitt liv. Hon bakar så gott och när jag var liten kom hon till och med hem till oss ibland för att ställa sig och baka. Nu är farmor gammal och har ont i ryggen men bakandet fortsätter, om än i mindre mängd.

Farmor har två goda recept på snabbgjorda bröd med filmjölk, nötter, frukt och bikarbonat. Jag har fått recepten av henne ett par gånger och bakat efter dem förut. Dessa recept är tyvärr kvar på landet och jag ville inte ringa farmor och be henne leta fram dem igen. Därför sökte jag på internet och hittade något liknande. Jag ändrade om receptet efter det som finns hemma:

2 limpor, ugnstemp. 200 grader

6 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
2 dl fiberhavregryn
1 dl rågmjöl
1 dl vetekli
4 tsk bikarbonat
2 tsk havssalt
0,5 dl hackade mandlar
6 torkade aprikoser klippta i små bitar
8 dl filmjölk
6 msk honung
1 dl solrosfrön

Blanda ihop de torra ingredienserna, tillsätt filmjölk och honung. Rör ihop ordentligt. Fördela degen i två smorda ugnsformar. Strö över solrosfrön och sedan skjuts in i ugnen. Grädda i ca 1 timme.
Så här ser mina färdiga limpor ut:

Jag hoppas nu att brödet blir gott! Senaste tiden har jag inte haft tid eller lust att baka så då har jag köpt bröd från Saltökvarn, väldigt gott! Speciellt deras fruktbröd som jag måste försöka kopiera någon dag :-)

No comments: