Saturday, February 21, 2009

Trött

Ibland är jag så trött och känner mig ganska misslyckad i min roll som mamma. Jag har fått jordens underbaraste lilla unge som jag älskar, självklart, över allt annat! Men hon är så otroligt mammig och intensiv och det suger stundtals musten ur mig. Jag vet att det förmodligen är mitt eget fel.

Jag är trött på att varje kväll vid läggdags ligga i hennes minimala säng och läsa sjutton sagor.
Jag är trött på att hon inte somnar trots att jag läst sjutton sagor.
Jag är trött på att ligga i hennes minimala säng och låtsas sova (ofta somnar jag på riktigt) i två timmar i väntan på att hon ska somna.

Jag är trött på att varje morgon tvinga upp henne i gryningen och mer eller mindre tvångsklä henne. Det känns förjäkligt att behöva gå hemifrån så tidigt men vi måste, mina chefer går inte med på annat. Tyvärr!

Jag är trött på att, de dagar vi är lediga, behöva jaga runt henne i evigheter för att hon ska klä sig, borsta tänderna och bli kammad. Jag är trött på att låtsas att Karius och Baktus knackar på dörren och att de blir arga om hon inte borstar gaddarna.

Jag är trött på hennes eviga : "Jag vill inte, jag vill inte!" och att hon skuttar ifrån matbordet innan vi ätit klart. Jag är trött på hennes tjat om godis och tuggummin och jag vet att allt som jag är trött på har jag själv skapat. Jag är trött på att vara trött!

För övrigt så är min lilla dotter en mycket viljestark och envis tjej. Hon är snäll mot andra, väldigt framåt och inte rädd för att ta för sig. Hon är en riktig liten tuffing med många goda egenskaper och trots att hon inte ens är tre år så kan hon redan skoja med folk och hon vet hur man uppför sig i sociala sammanhang. Kanske tack vare att vi varit mycket på resande fot.

Men

Det känns som att alla andra har det så jäkla lätt med sina barn. De somnar minsann klockan 19 varje kväll, alldeles ensamma i sin egen säng. De klär på sig och borstar tänderna utan protester. De sitter snällt kvar vid matbordet tills alla ätit klart. De är små prinsar och prinsessor men mitt barn är en riktig liten trollunge!

Världens bästa lilla trollunge men jag önskar att jag fick mera struktur på vår tillvaro, framförallt detta med nattningen! Det skulle vara en enorm lättnad för mig om jag bara kunde få hjälp att lära mitt lilla barn hur man somnar själv, i sin egen säng! För jag vet inte hur man lär någon det?

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

No comments: