Sunday, February 22, 2009

Kalas och snökaos


I dag har det snöat och blåst konstant. Det är kul med snö och jag önskar att den får ligga kvar för vi vill åka pulka! Mindre kul är det med den satans blåsten, usch!


Jag hade tvättstugan på förmiddagen och jag och lillskruttan släpade och kämpade med tunga tvättkassar och barnvagnen i snön. När vi äntligen var klara var det dags att åka på kalas. Det hade hänt en olycka vid T-centralen så det var strul med tunnelbanan, vi fick byta tåg ett par gånger på vägen men vi kom fram i tid ändå.


Utanför porten där kalaset hölls stod det att de vi skulle till bodde i gårdshuset. Jag tog in barnvagnen innanför porten och knallade igenom en dörr ut på gården för att kolla. Lillskrutt fick sitta kvar i vagnen under tiden. På gården såg det inte ut att vara någon mer port så jag tänkte gå in samma väg jag kom. Så typiskt mig, dörren hade gått i lås och jag kom inte in igen. Som tur var så hade jag en telefonlista i min väska där numret till de vi skulle till stod. Jag ringde upp och mammans sambo fick komma ner och släppa in mig :-D


Det var ett lugnt litet kalas med en trevlig skara människor. Det var lillskrutt, födelsedagsbarnet, en pojke, jag, dagispappan, mamman, mammans sambo, mammans syster och pojkens mamma som var där. Mamman hade bakat massor av godsaker som vi mumsade i oss. Barnen hade roligt ihop och det hade vi vuxna också.


Dessvärre blev det ett dramatiskt slut på det hela. Ungarna busade i sängen och lyckades dra ner sänghimmeln som var uppsatt med en stor metallgreja. Denna grejan föll i huvudet på födelsedagsbarnet som fick ett hål i knoppen. Det blödde en del och de fick tid på Astrid Lindgrens närakut. Jag och lillskrutt begav oss hemåt och efter en stund ringde dagispappan och berättade att födelsedagsbarnet fått huvudet ihop limmat. Annars var allt bra med henne och det var en lättnad att höra!

Vägen hem

No comments: