Thursday, March 29, 2012

Diabetes

Sjukdomar, sjukdomar, sjukdomar.

Min bror sms:ade mig på förmiddagen ; "livet är slut, jag har diabetes"

Vi talades vid efter en stund på telefon och han berättade att han känt sig konstig på sista tiden. Konstant törstig och fått gå och kissa stup i kvarten. Så idag uppsökte han vårdcentralen och det visade sig att han har diabetes. Dock den lindrigare formen som man kan medicinera utan sprutor. Han ska få träffa en diabetessköterska i morgon.

Jag förskte peppa min bror att detta kanske ändå är något positivt. Att han måste lägga om sina vanor ordentligt och att han ska ha delmål som morötter. Han höll med och inser ju att en stor förändring måste ske.

Min bror är väldigt glad i mat och han dricker gärna alkohol när tillfälle bjuds. Dessutom röker han och rör sig minimalt är kraftigt överviktig. Han lever väldigt osunt med sandra ord. Senast i söndags var vi och käkade brunch med honom på Kvarnen. Kanske sista brunchen för hans del.

Brorsan har en bra flickvän som säkert stöttar honom och som också kommer må bra av att ändra sin livsstil!

No comments: