Tuesday, April 3, 2012

Konstant stressad

Uttrycket föräldraledig är så fel så fel!
Ledig?
Nja, man är knappast ledig!
Att vara hemma är ett 24-timmar/dygn jobb!
Många saker är roliga, absolut!
Men jag känner stress i kroppen
från att jag slår upp ögonen tidigt på morgonen
tills jag slocknar sent på kvällen.
Jag kan inte ta det lugnt
utan gör något varenda sekund-
vilket gör mig sur och frustrerad!
Och det är bara mitt eget fel
och bara jag som kan ändra på det.

Sitter jag på toa så organiserar jag skötbordet,
borstar tänderna eller putsar badkaret samtidigt.
Helst alltihop på en gång.
Om jag ska hämta något i ett rum så sopar jag
golvet och torkar av bordet på vägen dit
och jag vattnar blommorna och tar med mig disk
på vägen därifrån.
När jag ska klä på mig så börjar jag städa i garderoben
och vika tvätt.
Samtidigt som jag fixar käk och dukar fram
så plockar jag i och ur diskmaskinen,
rensar i kökslådorna och i skåpen.
Jag kan inte gå från ett utrymme i hemmet till ett annat
utan att städa och greja där emellan.

Min tid räcker inte till och jag känner ofta panik
över att inte hinna med allt.
Jag måste lära mig att det behöver inte vara städat.
Disken kan få stå och ruttna ett tag.
Det gör inget om tvätten inte blir vikt eller om det ligger
saker överallt.
på fel ställen.

Huvudsaken är att barnen har det bra
och att deras behov blir tillfredsställda!
Barnen har det bra!
Och deras behov blir tillfredsställda!



No comments: