Thursday, March 22, 2012

Smultrontunga

Min dotter började ju kvickna till igår trodde jag.
Hon verkade pigg ett tag men sedan klagade hon över att det sved på tungan.
Jag bad henne visa tungan och den var knallröd med små knottror/blåsor på.
Jag googlade och kom fram till något som kallas smultrontunga.
Ett tecken på scharlakansfeber.
Då ska man visst också ha utslag över kroppen också men några sådana kunde vi inte hitta.
Jag ringde vårdcentralen och sköterskan som svarade sa att det ändå kunde vara scharlakansfeber.
Hon gav oss en kvällstid för att komma till läkaren och visa tungan.

Jag och barnen gav oss av till tuben för att åka till Bagis.
Jag tänkte vi skulle tillbringa dagen där eftersom vi hade tid där på vårdcentralen framåt kvällen.
När vi stod på perongen var jag visst lite snurrig som vanligt och vi hoppade på fel tåg.
Bara att hoppa av och vänta på nästa tillbaka.
I Bagis röjde jag och fixade i lägenheten så mycket jag hann när lillprinsen sov.
Tjejerna lekte utanför i lekparken och de testade sina cyklar som börjar bli alldeles för små.
Jag hittade utskrift på en min gamla blogg som jag hade på lunarstorm-tiden.
Jag packade med den och tänker läsa hur mitt liv var 2003, vid tillfälle.

När tiden för läkarbesöket började närma sig tog jag prinsen i babybjörnen.
Han tvärslocknade där, säkert skönt för hans tåppta näsa att vara upprätt.
Jag sa till tjejerna att vi skulle gå till en lekpark i väntan på vår tid.
Tyvärr mindes jag inte vart denna lekpark låg och de små liven kände sig lurade.
Som plåster för såren fick de varsin glass.
Snart blev det dags att gå till doktorn.
Han stoppade ned en stor glasspinne och en lång tops i halsen på min lillskrutta.
Hon fick kväljningar men höll sig ifrån att kräkas.

Det visade sig att hon har streptokocker, halsfluss och hon fick antibiotika utskrivet.
Vi knallade iväg till apoteket och löste ut medicinen sen åkte vi hem.
Hemma var det dags för middag och sedan sagostund i sängen innan John Blund kom.
Mycket till firande av vår treårsdag blev det inte.
Det får bli vid senare tillfälle!

No comments: