Thursday, January 10, 2013

Tvärt om

Om jag känner att jag håller på att bli förbannat arg så ska jag göra tvärt om emot vad jag annars impulsivt brukar göra.

Till exempel, säg att jag hämtat dottern i skolan och att hon trotsar och surar på väg hem. Impulsivt skulle jag då öka takten och ilksket gå snabbare. Nu ska jag istället dra ned på tempot och gå låååångsamt.

Mer, säg att det är helg och att jag, som vanligt fixat frukost till familjen, som sitter framför TV`n. Jag hojtar att frukosten är klar. En gång. Två gånger. Tre gånger. Ingen kommer, ingen svarar ens. Bara fortsätter glo på TV. Impulsivt skulle jag nu höja rösten och ryta att frukosten är klar och något i stil med "är ni döva eller vill ni inte ha frukost? Nu ska jag istället sänka rösten och prata mjukt och fint...

...hehe, hur ska det gå? :-)

No comments: